למידע נוסף וקביעת פגישה
צרו קשר: 052-3259206

מהתבוננות למסוגלות

מאמרים

"והגדת לבנך ביום ההוא...." - תמצית ההורות

למי מאיתנו זה לא קרה? מצאנו בהיסטוריה של המחשב אתרים לא ראויים לגלישה בעבור הילדים שלנו, נכנסנו לחדר וראינו את הילדים צעירים או מתבגרים עסוקים באתרים, צופים,או בצ'ט, ולא ידענו מה באמת קורה שם......היום יותר מתמיד, הילדים שלנו חשופים דרך תקשורת אינטראקטיבית ורב ערוצית,למסרים ותכנים שלא היינו רוצים שיחשפו עליהם. יכולת השליטה של ההורים מורכבת מאחר שגם בשעות הנחשבות לשעות צפייה של הילדים ובערוצים הנחשבים ללגיטימיים יש תכניות לא ראויות. עם המתבגרים המצב עוד הרבה יותר מורכב.....בנוסף בתוך המשפחה השתנו דפוסי התקשורת: משפחות רבות מעבירות עדכונים של ארוחות שבת מסורתיות בוואטסאפ. סבתות פחות לוחצות על הנכדים לבואו לבקר הם בקשר דרך הפייסבוק, הילדים בטיול- הקשר דרך הסקייפ. מצטלמים מעלים לאינסטגראם . בני משפחה שהיו רחוקים, ובעבר היו נפגשים לעיתים, מוצאים עצמם עכשיו מתוקשרים זה עם זה. הזמינות הטוטאלית הופכת אותנו למשפחה מסביב לשעון, הזיכרון המשפחתי הופך להיות וירטואלי.האם המשפחה הופכת להיות יותר מלוכדתומחוברת בעקבות המדיה החברתית?הורים מבקשים מילדיהם חברות בפייסבוק,האם זה יוצר מעורבות בחיים החברתיים שלילדיהם? הרשתות החברתיות כאילו מאחדותאת המשפחה.אני אומרת שהמציאות הזאת מחדדת שוב את המורכבות והמשמעות של תפקיד ההורים." והגדתה לבנך ביום ההוא...", זכותם וחובתם של ההורים בחינוך ילדיהם: להדריך,לייעץ להשגיח וללמד את הילדים מגיל קטן להתבונן ולגלות סקרנות.ריחות הפריחה המשכרים והירוק מסביבמזכירים לנו שעוד מעט נשב עם המשפחה,נחגוג את ליל הסדר ונקרא בהגדה. לא סתם המילה "סדר" בערב הזה יש ארגון ושיתוף פעולה מבוגרים וילדים ביחד. בהגדה שלפסח יש אלמנטים מופלאים של חינוך: למשל- שאילת שאלות - זהו בסיס לפיתוח חשיבהאינטלקטואלית.גם למידה מתוך שימחה- שכן ההגדה משלבת שירים לכל אורכה,מעודדת שותפות ויצירת שיח, כולם קוראיםבהגדה. חג הפסח, וסיפור יציאת מצרייםהוא מוקד חינוך לדור הצעיר. הדור הצעיראמור להיות ערני, מגיב, מנסח שאלות מתוךמחשבותיו החדשניות, ואחר כך יעביר אתהמסורת הלאה.במרכז הסדר העיסוק בארבעת הבנים, אשרשונים זה מזה: חכם, רשע, תם ושאינו יודעלשאול. על אף שהם שונים הם יושבים יחדבשולחן, השונות היא מקור לריבוי דעות,מחשבה ומציאת מכנה משותף. ומי שאינויודע לשאול, ילמד מההורה.מה ניקח מהחג לתוך החיים האינטנסיבייםשלנו? לסתם יום של חול? להקדיש זמן ליחד,יחד משפחתי, יחד זוגי שיש בו אינטימיות,ללא מסכים, טלפונים, טלוויזיות ומחשבים.להחליט יחד עם הילדים ולהגיע להסכם עלמסגרת זמן. לשוחח אחד עם השני עם המבטקדימה ולא עם המבט למטה - למסך.רעיון נפלא: יום ללא מסכים- דיאטת מסכים,כך נייצר שיח והסכמים שיש בהם גבולותועידוד לאחריות אישית. הרבה מהחינוךנישען על מה שהילדים רואים וחווים בבית,מבלי שנדבר או נסביר – ולכן , הורים לאלשכוח: אתם נותנים דוגמא אישית. יחד עם הקדמה הטכנולוגית הילדים זקוקים לאותם גבולות המשמשים עוגן ונותנים ביטחון. הילדים תולים עיניים בהוריהם והמתבגרים על אף היותם "בועטים" צריכים את ההוריםבטוחים ויודעים. ואתם ההורים אכן יודעים –תאמינו בדרך שלכם.